Dieseltoeslag & andere toeslagen

In de transportsector komen verschillende toeslagen voorbij, waaronder de dieseltoeslag. De dieselprijs wijzigt met regelmaat en vormt een niet te beïnvloeden kostenpost binnen het transport. De laatste jaren ontwikkelde de dieselprijs zich behoorlijk. Afgezien van een lichte daling in 2002, steeg de dieselprijs in 2008 tot een recordhoogte. Begin 2004 introduceerden veel transportbedrijven een dieselolietoeslag (DOT) om deze stijgende kosten het hoofd te bieden.

Dieseltoeslag
Zo ontkomen ook wij er in veel gevallen niet aan om deze toeslag te berekenen. Voor bepaling van het toeslagpercentage gaan wij uit van de gemiddelde dieselprijs van 2003, te weten 0,794 per liter. Het percentage berekenen we voor iedere maand opnieuw aan de hand van de gemiddelde dieselprijs van de voorgaande maand.

De dieselprijzen waarmee wij onze toeslag bepalen, zijn gebaseerd op de landelijke adviesprijzen van BP, die brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland iedere dag publiceert op http://www.tln.nl/. Een overzicht van de percentageberekening kunt u downloaden als pdf-bestand. We proberen onze tarieven zoveel mogelijk all-in aan te bieden (dus inclusief alle toeslagen). Indien u een offerte bij ons aanvraagt, staat de toeslag hierin vermeld, indien deze van toepassing is.

Onze actuele dieseltoeslag voor wegtransport: 14,5% (Juni 2017).

Bunkertoeslag
Binnen de zeevracht komt ook een dieseltoeslag voor. Wanneer de brandstofprijzen onderhevig zijn aan grote prijsschommelingen, berekenen de rederijen een zogenaamde bunkertoeslag, BAF (Bunker Adjustment Factor) of BUC (Bunker Contribution) om de risico’s van de prijsschommelingen te compenseren.

Naast de dieseltoeslag komen er ook andere toeslagen binnen het transport voor. Hieronder kunt u enkele veel voorkomende toeslagen en hun uitleg vinden.

Security toeslag
Na 11 september 2001 kwam er op initiatief van de Verenigde Staten een wereldwijd veiligheidsprogramma. Het doel: terroristische activiteiten binnen of via havens en luchthavens tegen te gaan. Hiervoor investeerden verschillende autoriteiten om hun veiligheidsmaatregelen te verhogen. Om deze investeringen terug te verdienen, stelden zij verschillende toeslagen in. Denk daarbij aan een toeslag per container (ISPS of International Ship & Portfacility Security) voor zeevracht, en aan de Security Surcharge bij luchtvracht.

Gevarentoeslag en IMO toeslag
In het geval van gevaarlijke goederen dient de verlader (u dus) een Gevaarlijke Goederen Verklaring (DGD) te verstrekken. Op basis van deze gegevens bepaalt de rederij of luchtvaartmaatschappij of de goederen voor transport geaccepteerd kunnen worden. Indien deze gegevens niet tijdig of incorrect worden doorgegeven, kunnen zij de lading zelfs weigeren. Belangrijk dus om dit compleet en juist aan te leveren! Daarnaast kunnen de rederij, haven of luchthaven extra toeslagen berekenen, afhankelijk van de UN geclassificeerde gevaarlijke stoffen. Dit heeft te maken met de extra handelingen die nodig zijn voor het inplannen van de goederen op de terminal en aan boord van het schip, vrachtwagen of vliegtuig.

Terminal toeslagen: Delta toeslag en Euromax toeslag
Een immens gebied, de Rotterdamse haven. De haven strekt zich uit van stad Rotterdam tot puntje Maasvlakte. Op de Maasvlakte verrees begin jaren ’90 de Delta terminal, en recenter de Euromax Terminal aan de Yangtzehaven. Omdat de container transporttarieven gebaseerd zijn op Rotterdam stad zijn de Deltatoeslag en de Euromax toeslag in het leven geroepen. Deze dekken de extra transportafstand per enkele trip.

 

Meer weten over Toeslagen?

Share This