Supervisor Warehouse Desiree van de Waterbeemd: “Eigenlijk kan alles bij MOL Logistics!”

Als uw logistiek dienstverlener geven we u graag een kijkje achter onze schermen. We willen u een eerste indruk geven: wat is MOL Logistics, wie zijn de specialisten aan het werk, wat is hun eigen MOL verhaal? Het allereerste interview is met Desiree van de Waterbeemd, inmiddels al 5 jaar onze supervisor Warehouse. Desiree werkt bij MOL Logistics sinds december 2007. Voor die tijd was ze voornamelijk in het toerisme werkzaam en dat was een mooie start voor het interview.

Hoe ben je van het toerisme in de logistiek terecht gekomen?


Nou dat is heel simpel. Ik ging vanuit Sittard verhuizen naar Breda en ik werkte op dat moment in Kerkrade. Dat was niet echt een optie vanuit Breda, dus ik moest een andere baan zoeken. Een vriendin van mij werkt bij Marcel Schenk, die een werving- en selectiebureau heeft. Die vriendin zag dat ze een teamleider customer service zochten bij MOL Logistics, en dat profiel vond ze echt iets voor mij. Ik heb dat profiel gekregen en ik dacht: waarom ook niet. Eerst ben ik op gesprek geweest bij Marcel Schenk en daarna bij Corné Berkelmans (Supervisor HR & Quality) en Joop van der Loo (General Manager). Ik werd uitgenodigd voor een tweede gesprek en heb toen nog met Esther de Jonge (destijds General Manager Business) een gesprek gehad. Toen belde ze van mijn oude werkgever of ik daar terug wilde komen en moest ik een keuze maken. Dus dacht ik: wat ga ik nou doen? Ga ik terug of ga ik iets heel anders doen? In die periode was ik in Spanje op vakantie en had de tv aan staan. Er kwam een MOL schip voorbij en toen dacht ik: ach weet je wat, ik ga het gewoon doen.

Wat een mooi verhaal, door een boot. Ben je achteraf blij dat je hebt gekozen voor de logistiek? 


Blij? Ja, ik heb er zeker geen spijt van, anders was ik allang weg geweest. Kijk, ik heb eigenlijk geen echt vak geleerd. Wat ik kan is mensen aansturen in de zin van dat ze zelfstandig hun werk uitvoeren. Faciliteren zeg maar. Daar waar nodig is help ik. Voor mij is het belangrijk dat ik niet in een corporate omgeving zit, dat je zo’n controle leidinggevende bent, een politieagent. Dat zijn gewoon geen bedrijven voor mij. Ik denk dat mensen veel beter functioneren in een sociaal bedrijf als MOL Logistics.

Mis je bepaalde logistieke kennis in je functie als supervisor?

In het begin wel natuurlijk. Maar ik denk niet dat, als je een groep moet aansturen, je alle ins en outs moet kennen. Je moet je er wel in verdiepen, want anders kunnen ze je natuurlijk alles wijs maken. Waar je voor moet waken is dat mensen niet vanuit het oogpunt van gemak, belangrijke dingen voor de veiligheid of de kwaliteit, gaan overslaan.  Dat is denk het enige waar je echt goed op moet letten. Hoe de mensen hun werk moeten doen, dat hoef ik ze echt niet te vertellen. Dat weten ze zelf heel goed.

Merk je verschil in contact met collega’s of klanten ten opzichte van het toerisme?

Dat maakt voor mij geen verschil. Of je nu een klant hebt in de logistiek of  in de reiswereld. Dat is eigenlijk ook logistiek: iemand van a naar b brengen. En ik heb natuurlijk in de zakelijke dienstverlening gezeten. Dat is ook achter een computer en dan een boeking maken van a naar b. Zie het als een order die je inzet: je verplaatst iets van de ene kant naar de andere kant. En daar heb je nog een activiteit bij of niet. Klanten willen aandacht, ze willen dat het goed geregeld is en dat je gewoon je afspraken nakomt. En dat je inzicht hebt in hun gegevens en dat je meedenkt en zegt: dat kan wat slimmer, dat kan anders of heb je daar eens aan gedacht. Je moet op wel weten waarover je praat, dus je moet je wel verdiepen in het proces.

Wat kun je vertellen over MOL Logistics vanuit jouw ervaring? Wat vind je sterke punten? 


Sterke punten van ons bedrijf vind ik dat het een heel flexibel en sociaal bedrijf is. Dat er veel mogelijkheden zijn, dat ze veel investeren in mensen. Mensen kunnen studeren als ze dat willen. Iedereen kan en mag een eigen invulling geven aan zijn werkzaamheden. Er zijn kaders, maar het is niet zo strak omschreven dat je echt die volgorde moet aanhouden of die dingetjes precies moet doen. Als iemand een goed idee heeft, dan kun je het ook uitwerken, dan kun je er wat mee doen. Ondanks dat MOL Logistics wereldwijd een groot bedrijf is, in Nederland valt het onder het MKB. Dat maakt dat het ook nog gezellig is, een beetje familiecultuur-achtig. Dat vind ik wel sterke punten. Ik denk dat men zich daar redelijk goed in voelt en als mensen zich goed voelen, dan heb je ook een beter resultaat. Mensen voelen zich hier verantwoordelijk.

En hoe draag je als supervisor bij aan het sociale, het familie-achtige gevoel?

Nou ik denk dat mijn deur altijd open staat, dus iedereen kan hier binnen lopen. Ook de collega’s uit het warehouse kunnen ze gewoon binnenlopen. Ik maak ook geen verschil in rang of stand. Als mensen aangeven een opleidingsbehoefte hebben, dan zou ik alles doen om dat voor elkaar te krijgen. Verder denk ik dat ik de mensen ruimte genoeg geef om zichzelf te ontwikkelen en te ontplooien.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Het leukste vind ik de mensen. Ik vind het leuk dat iedereen anders is, en zie hoe mensen op elkaar reageren. Voor de rest: het kijken hoe dingen slimmer kunnen. Dus ik zit ook graag met Bjorn de Bresser (Business Information Manager) samen. Kijken wat we nog meer kunnen automatiseren, wat we kunnen verbeteren. Waar moeten we nog met een klant in gesprek over het slimmer maken van de processen? En ook: hoe kunnen we sommige dingen automatiseren en daarmee fouten reduceren. We hebben natuurlijk een hele diverse klantenkring die niet allemaal digitaal en met barcodes werken. Dus daar ligt nog veel handmatig werk, en dan moet je kijken hoe ver je met automatisering kunt gaan.

Heb je weleens een uitdaging gehad waarbij je dacht: hier gaan we nooit meer uitkomen?


Nee, ik denk altijd dat je eruit komt. Misschien niet met het beoogde resultaat, maar dan altijd wel met iets dat erop lijkt of met een kleine aanpassing. Als je maar goed door vraagt en goed ernaar kijkt. Vaak kan het wel, alleen vaak is de vraag: bedoelen ze dat wel hetgeen dat ze vragen. En dat is altijd wel de kunst, vind ik, om door te vragen. Wat wil de klant nou eigenlijk, wat bedoelen ze nou met die vraag? En als je doorvraagt, dan kom je vaak op een heel ander verhaal. Ik geloof niet dat we hier nou van die onoverkomelijke problemen hebben. Je doet het of je doet het niet. Als iemand écht iets onmogelijks vraagt, kun je dat vertellen toch? Alleen moet je ook vertellen wat er wél mogelijk is. Je moet erover in gesprek gaan, en uiteindelijk kom je samen tot een oplossing. Misschien was het niet de oplossing die iemand voor ogen had. Dat hoeft ook niet altijd, als het resultaat maar hetzelfde is!

Wat is de grootste uitdaging / project dat je hier hebt gehad?

Ik vond het transmissie project in 2011 erg bijzonder en voor mij de grootste uitdaging. Dat was een behoorlijk project. Het heeft me veel tijd gekost,  het was elke avond behoorlijk laat. Gelukkig doe je het niet alleen, je trekt er altijd een aantal mensen bij en samen kom je er wel. Ik denk ook wel dat de klant dat enorm gewaardeerd heeft. De verhouding met de klant is daardoor nog verder verbeterd. Niet in de zin van dagelijks, maar wel qua vertrouwen.  Maar ja, dit valt bij mij onder flexibiliteit.

Nu even over de toekomst. Natuurlijk een spannend en heel actueel onderwerp, vooral met de digitalisering en de robotisering. Hoe zie je ons bedrijf over 10 jaar?

Uiteraard gaan de ontwikkelingen hier ook gewoon door. We moeten ons verder blijven ontwikkelen op digitaal vlak, zoals bijvoorbeeld EDI (Electronic Data Exchange). Ik denk wel dat die robotten steeds slimmer worden. De diversiteit in ons warehouse is op dit moment te groot qua verschillende soorten producten en verschillende soorten pallets en afmetingen. Maar ook in de toekomst zal je best meer mogelijkheden hebben, dat een robot dat gaat snappen. Maar zolang je niet met vaste locatiesystemen kunt werken, wordt het heel lastig om een robot in het warehouse te zetten. We hebben natuurlijk al wel twee combi’s die al ingericht zijn om orders te pikken, die de efficiëntste route gaat bepalen. Het is even de vraag of dat hier gaat werken, maar dat gaan we wel proberen. Dus ja: die ontwikkelingen gaan wij ook meemaken, al die apparatuur, heftruck, reachtruck, dat wordt allemaal veel slimmer. Op kantoor zie ik veel mogelijkheden op digitaal vlak. Dat papierwerk echt gaat verdwijnen, zoals bij douanedocumenten: daar zullen echt systemen komen waar je het van jouw systeem in het klantsysteem ‘schiet’. En dat we misschien ook EDI krijgen, niet alleen met onze eigen klant, maar met de klant van de klant.

Stel: er wil iemand bij MOL of in de logistiek gaan werken. Wat moeten ze meebrengen aan kennis? Wat voor adviezen geef je hen?


Je kunt hier zeker als onbeschreven blad binnen komen, alleen je moet wel de interesse hebben in hoe het hier loopt. Dan moet je zelf ook op onderzoek uitgaan. Dus ja: je moet interesse in het vak hebben en alle facetten meenemen. En niet denken: dit is mijn hok hier en dan ben ik klaar. Je gaat dan een keer bij Shipping kijken, je gaat een keer bij wegtransport kijken, je gaat bij zee- en luchtvracht kijken, zodat je snapt hoe het hier van A tot Z loopt, en dan kun je jezelf ook ontwikkelen. Je moet dus gewoon leergierig zijn. En je verantwoordelijkheid nemen: als je ergens aan begint, maak je dat ook af. Als je het niet weet: vragen!

Wat kun jij klanten vertellen over MOL als ‘Your creative partner in logistics’?

Als klanten bij mij komen, dan hebben zij het commerciële traject vaak al doorlopen. Het gaat dus vooral over het operationele gedeelte. Wat ik dan vraag is: waar heeft u behoefte aan? Welke communicatiestroom vindt u belangrijk, welke documentstroom vindt u belangrijk? En mijn antwoord is bijna altijd: eigenlijk kan alles, als we maar met elkaar afstemmen welke kant we opgaan en hoe we dat gaan inrichten. Ik laat bezoekers altijd onze webstock zien en dat vinden ze interessant om te zien met al die rapportages die eraan vast zitten, zoals de stock overviews (voorraden). Als ze hier komen, dan gaat het over de dagelijkse praktijk: hoe moet een order binnen komen, hoe kan het efficiënter. Mensen zijn wel snel overtuigd dat we veel mogelijkheden hebben, qua documentatie, communicatie en inzichtelijkheid in wat we doen op welk moment voor de klant. Dus ja, eigenlijk kan alles!

Meer weten over warehousing? Lees hier de mogelijkheden voor uw bedrijf 

Share This