De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om voor alle lidstaten in Europa een spoorbreedte door te voeren van 1435 mm. Dit om de beperkingen van het transport per spoor tussen de landen onderling te verminderen.
TEN- T
Het EU-beleid voor het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) is gericht op de opbouw van een effectief, EU-breed en multimodaal vervoersnetwerk binnen de gehele EU. Het omvat spoorwegen, binnenwateren, korte vaartroutes en wegen verbonden met steden, zee- en binnenhavens, luchthavens en terminals.
Oorlog in Oekraïne
Het voorstel dat afgelopen december is ingediend wordt gewijzigd. Er wordt nu voorgesteld om vier TEN-T-vervoerscorridors uit te breiden naar belangrijke vervoersknooppunten in Oekraïne en Moldavië. De oorlog heeft het belang van toeleveringsketens en voedselzekerheid onderstreept, wat op zijn beurt de spoorverbindingen in de schijnwerpers heeft gezet. De problemen aan de grens met Oekraïne hebben tevens duidelijk gemaakt dat het gebrek aan interoperabiliteit van het spoorwegnet de EU kwetsbaar maakt.
Landen met afwijkende spoorbreedten
Binnen de Europese Unie moeten Ierland, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Portugal en Spanje een plan opstellen om deel uit te maken van de negen bestaande corridors van het trans-Europese vervoersnetwerk met een Europese standaard van 1435 mm.
Uitbreiding van het Europese netwerk
De Europese Commissie heeft voorgesteld om de Noordzee-Baltische Corridor uit te breiden naar de havenstad Mariopol. De Baltische Zee – Adriatische Zee Corridor en Rijn Donau Corridor moeten zich beiden uitstrekken van de grens tussen Slowakije en Oekraïne tot Lviv. De Oostzee-Zwarte Zee/Egeïsche Corridor loopt van het Roemeense Boekarest naar de havenstad Odessa via Moldavië.
Daarnaast wil de commissie de zogenaamde solidariteitsstroken verlengen voor het vervoer van Oekraïens graan en andere landbouwgoederen via het spoor. Volgens de Europese commissaris voor transport zal door de vier Europese transportcorridors uit te breiden naar het grondgebied van Oekraïne en Moldavië de vervoersconnectiviteit tussen deze twee landen en de EU verbeteren. Deze corridors zullen topprioriteit zijn bij de wederopbouw van de transportinfrastructuur van Oekraïne zodra de oorlog voorbij is.
Huidige situatie railtransport zijderoute naar China
Het railtransport tussen Europa en China vindt nagenoeg onverminderd plaats. De huidige transittijd van en naar China bedraagt slechts 14 – 19 dagen. Volgens een vaste dienstregeling rijden er vanuit Tilburg dagelijks vrachttreinen met bestemmingen binnen heel Europa én China. MOL Logistics heeft een product specialist voor het transport per rail. Kijk hier naar de mogelijkheden voor dit milieuvriendelijke alternatief.
Bronnen: NT.nl, Railfreight.com, ec.europ.eu Foto: ec.europ.eu