
Dieseltoeslag en andere toeslagen.
Dieseltoeslag
In verband met de huidige extreme ontwikkelingen zal de toeslag tot nader order wekelijks worden aangepast. De actuele dieseltoeslag voor wegtransport:
Bunkertoeslag
Binnen de zeevracht komt ook een dieseltoeslag voor. Wanneer de brandstofprijzen onderhevig zijn aan grote prijsschommelingen, berekenen de rederijen een zogenaamde bunkertoeslag, BAF (Bunker Adjustment Factor) of BUC (Bunker Contribution) om de risico’s van de prijsschommelingen te compenseren.
Gevarentoeslag en IMO toeslag
In het geval van gevaarlijke goederen dient de verlader (u dus) een Gevaarlijke Goederen Verklaring (DGD) te verstrekken. Op basis van deze gegevens bepaalt de rederij of luchtvaartmaatschappij of de goederen voor transport geaccepteerd kunnen worden. Indien deze gegevens niet tijdig of incorrect worden doorgegeven, kunnen zij de lading zelfs weigeren. Belangrijk dus om dit compleet en juist aan te leveren! Daarnaast kunnen de rederij, haven of luchthaven extra toeslagen berekenen, afhankelijk van de UN geclassificeerde gevaarlijke stoffen. Dit heeft te maken met de extra handelingen die nodig zijn voor het inplannen van de goederen op de terminal en aan boord van het schip, vrachtwagen of vliegtuig.