Ga naar de inhoud
  • Algemene voorwaarden
  • Inloggen voor Track & Trace
  • Web Bookings
  • Bel ons
  • Klachten
  • en_GBEnglish (UK)
Menu
  • Algemene voorwaarden
  • Inloggen voor Track & Trace
  • Web Bookings
  • Bel ons
  • Klachten
  • en_GBEnglish (UK)
  • Services
    • Luchtvracht
    • Zeevracht
    • Breakbulk & Project Cargo
    • Wegtransport
    • Spoed Transport
    • Spoorwegtransport
    • Opslag & warehousing
    • Supply chain
    • Fiscus & Douane
  • Industrieën
    • Automotive
    • Chemicaliën
    • Healthcare
    • Retail en Mode
    • Onderdelen lucht- & scheepvaart
    • High tech en elektronica
    • Solar
    • Windenergie
  • Toolkit
    • Dieseltoeslag en andere toeslagen
    • Container afmetingen
    • Volumegewicht berekenen
    • Gas metingen en ontgassing
    • Voorraad management
  • Werken bij
  • Over MOL Logistics
    • Ons team
    • HSE Policy
    • News
  • Contact
Menu
  • Services
    • Luchtvracht
    • Zeevracht
    • Breakbulk & Project Cargo
    • Wegtransport
    • Spoed Transport
    • Spoorwegtransport
    • Opslag & warehousing
    • Supply chain
    • Fiscus & Douane
  • Industrieën
    • Automotive
    • Chemicaliën
    • Healthcare
    • Retail en Mode
    • Onderdelen lucht- & scheepvaart
    • High tech en elektronica
    • Solar
    • Windenergie
  • Toolkit
    • Dieseltoeslag en andere toeslagen
    • Container afmetingen
    • Volumegewicht berekenen
    • Gas metingen en ontgassing
    • Voorraad management
  • Werken bij
  • Over MOL Logistics
    • Ons team
    • HSE Policy
    • News
  • Contact

Volume calculator

Naast het gewicht is ook de ruimte die een zending inneemt een belangrijke factor bij het bepalen van de verzendkosten. In een vliegtuig is minder ruimte beschikbaar dan op een containerschip. Daarom zijn het zogenaamde volumetrische gewicht en het “betalende” gewicht van belang bij het berekenen van de prijs van uw zending. Het ‘betalend’ gewicht is in het leven geroepen als omrekeningsfactor om het verschil tussen volume en gewicht te overbruggen. Wij berekenen voor elke zending het volumetrisch gewicht en vergelijken dit met het werkelijke gewicht in kilogrammen.

Het verschil tussen veren en lood

1.000 kg veren heeft een groter volume dan 1.000 kg lood. Om dit verschil te kunnen overbruggen zijn binnen de transportsector bepaalde omrekeningsfactoren afgesproken.

Welk gewicht bepaalt de kosten?

Voor elke zending berekenen wij het volumegewicht en vergelijken dit met het werkelijke gewicht in kilo’s. Wij maken deze berekening aan de hand van een binnen de gehele branche afgesproken formule. Bij luchtvracht is 1 cbm (kubieke meter) gelijk aan 167 kg. Bij zeevracht (LCL) is 1 cbm gelijk aan maximaal 1000 kg, terwijl bij wegtransport 1 cbm gelijk is aan 333 kg. Het hoogste gewicht (volume of werkelijk) wordt aangerekend.

  • Luchtvracht: 1 cbm = 167 kilo (volumeverhouding is 1:6)
  • Wegvervoer: 1 cbm = 333 kilo (volumeverhouding 1:3)
  • Zeevracht: 1 cbm = 1.000 kilo (volumeverhouding is 1:1)

Wij berekenen de uiteindelijke verzendkosten op basis van het hoogste van de twee ‘gewichten’: dit is het ‘belastbare gewicht’. Als goederen ‘te veel’ ruimte innemen (bv. grote, volumineuze producten), rekenen we daarom in de meeste gevallen met het volumegewicht.

Hoe bereken je volumegewicht?

Om het volumegewicht te berekenen, bepaalt u eerst het volume: lengte x breedte x hoogte (in centimeters). Deel dit getal vervolgens door een van de volgende factoren:

  • Luchtvracht: 6.000
  • Wegvervoer: 3,000
  • Zeevervoer: 1.000


kg

Hoe zit het met laadmeters in wegtransport?

In het wegvervoer wordt vaak gerekend met laadmeters. 1 laadmeter is gelijk aan 1 strekkende meter laadruimte in de vrachtwagen. Dit wordt vaak gebruikt als rekeneenheid voor goederen die niet gestapeld kunnen worden of waarop je niet kunt stapelen. Op die manier compenseert de trucker als het ware de verloren ruimte. Meestal komt 1 laadmeter overeen met 1.750 kg. Bij het gebruik van pallets kunt u ook omrekenen naar laadmeters: 1 europallet (80×120 cm) is 0,4 laadmeter en 1 blokpallet (100×120 cm) is 0,5 laadmeter.

Wat wordt bedoeld met maat/gewicht in zeevracht?

Bij zeevracht kunt u kiezen voor een volle container, maar ook voor een zogenaamde LCL zending. In dat geval laden wij meerdere LCL zendingen van verschillende eigenaren in 1 container. In dit geval betaalt u voor de gebruikte ruimte in de container. Hier rekenen we met de Size/Weight (M/W) methode: per kubieke meter (‘size’) of per ton (‘weight’). Dus eigenlijk hetzelfde als het laadgewicht, maar met een andere naam.

MOL Logistics (Netherlands) B.V. 

Siriusstraat 45
5015 BT Tilburg
The Netherlands

+31 (0)13 – 5373 373
info@mol-logistics.nl

BTW Nr: NL/004754761B01
Kamer van Koophandel: 18022017

Services

  • Luchtvracht
  • Zeevracht
  • Breakbulk & Project Cargo
  • Wegtransport
  • Spoed Transport
  • Spoorwegtransport
  • Opslag & warehousing
  • Supply chain
  • Fiscus & Douane
Menu
  • Luchtvracht
  • Zeevracht
  • Breakbulk & Project Cargo
  • Wegtransport
  • Spoed Transport
  • Spoorwegtransport
  • Opslag & warehousing
  • Supply chain
  • Fiscus & Douane

Industrieën

  • Automotive
  • Chemicaliën
  • Healthcare
  • Retail en Mode
  • Onderdelen lucht- & scheepvaart
  • High tech en elektronica
  • Solar
  • Windenergie
Menu
  • Automotive
  • Chemicaliën
  • Healthcare
  • Retail en Mode
  • Onderdelen lucht- & scheepvaart
  • High tech en elektronica
  • Solar
  • Windenergie

Over MOL

  • Ons team
  • Werken bij
  • HSE Policy
  • MOL Logistics nieuws
Menu
  • Ons team
  • Werken bij
  • HSE Policy
  • MOL Logistics nieuws

Kantoren

  • Germany
  • Italy
  • Czech Republic
  • Poland
  • United kingdom
  • Netherlands
  • Kenya / Africa
  • Middle East
Menu
  • Germany
  • Italy
  • Czech Republic
  • Poland
  • United kingdom
  • Netherlands
  • Kenya / Africa
  • Middle East
Linkedin
  • Cookie Policy (EU)
  • Privacy Statement (EU)
  • Disclaimer
Menu
  • Cookie Policy (EU)
  • Privacy Statement (EU)
  • Disclaimer
nl_NL_formalNEDERLANDS
en_GBENGELS nl_NL_formalNEDERLANDS
Manage Cookie Consent
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke, uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker gevraagde dienst mogelijk te maken, of met als enig doel de uitvoering van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel om voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of op verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Preferences
{title} {title} {title}